کامیون ولوو Volvo
از تاسیس تا ساخت Volvo N10 , N12 , F12 , FH
افراد زیادی در سراسر دنیا، کامیون های ولوو را بهترین ماشین سنگین دنیا میدانند.
اما ولوو از کجا شروع کرد و چطور به اینجا رسید؟
ویژگی های فنی، موتوری و اتاقی مدل های مختلف کامیون های ولوو چیست؟
و معرفی انواع مدل های قدیم و جدید کامیون های ولوو را در این مقاله بخوانید،
و همه چیز را درباره ولوو متوجه شوید.
شرکت کامیون های ولوو (به سوئدی: Volvo Lastvagnar)، یک تولیدکننده جهانی کامیون مستقر در گوتنبرگ سوئد، متعلق به مجموعه AB Volvo است. کامیون ولوو در سال 2016، دومین تولید کننده بزرگ کامیون های سنگین در جهان بود.
گروه ولوو در سال 2012 سازماندهی مجدد شد و به عنوان بخشی از این فرآیند، کامیون ولوو دیگر یک شرکت مجزا نبود و در عوض در گروه کامیون های ولوو، با برندهای کامیون دیگر ولوو یعنی رنو تراکس و ماک تراکس ادغام شد.
اولین کامیون ولوو در سال 1928 از خطوط تولید خارج شد و در سال 2016 شرکت کامیون های ولوو (VOLVO TRUCKS) بیش از 52000 نفر را در سراسر جهان استخدام کرد. ولوو با دفتر مرکزی جهانی در گوتنبرگ سوئد، کامیونهای خود را در 8 کارخانه ی مونتاژ و 9 کارخانه ی محلی، تولید و مونتاژ میکند. تولید Volvo Trucks سالانه بیش از 190000 دستگاه تولید و به فروش می رساند. در حال حاضر، فروش جدیدترین کامیون های ولوو در سراسر جهان، سالانه بالغ بر 19000 دستگاه است.
اولین کامیون VOLVO
زمانی که ولوو اولین خودروهای سواری خود را در سال 1927 تولید کرد، اولین کامیون آنها، از قبل طراحی شده بود. در اوایل سال 1928، کامیون سری LV1 به عموم ارائه شد. این کامیون یک موفقیت مهم بود و 500 دستگاه آن قبل از تابستان فروخته شد. این دستگاه، موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری با قدرت 28 اسب بخار (21 کیلووات) داشت.
کامیون ولوو در سراسر جهان
کابین ولوو در اومئو سوئد و در گنت بلژیک تولید میشوند، در حالی که موتور ولوو در مرکز سوئد ساخته میشود. بخش فروش ولوو، با دفاتر و نمایندگی ها به هفت منطقه فروش تقسیم می شود:
آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، اروپای شمالی، اروپای جنوبی، آفریقا/خاورمیانه، و آسیا/اقیانوسیه
امروزه شرکت Volvo Trucks در بسیاری از مناطق و کشورهای جهان دارای نمایندگی و شرکت تولید است که در لیست زیر، برخی از مناطقی را که ولوو در آن اقدام به تاسیس شرکت کرده است مشاهده می نمایید:
- Mack Truck، Macungie، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا
- نیوریور ولی، دوبلین، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا
- کوریتیبا، برزیل
- اومئو، سوئد
- گوتنبرگ، سوئد
- گنت، بلژیک
- کالوگا، روسیه
- دوربان، آفریقای جنوبی
- بنگلور، هند
- بانکوک، تایلند
- بریزبن، استرالیا
- کازابلانکا، مراکش
- تونس، تونس
- جده، عربستان سعودی
- تهران، ایران
- کوالالامپور، مالزی
- ووهان، چین
- تایپه، تایوان
انواع مدل کامیون VOLVO
کامیون کمپرسی Volvo VHD
کامیون کشنده ولوو NL12
Volvo FL6
Volvo FH16 700
Volvo FL
Volvo FE
Volvo FM، قدیم و جدید
Volvo FH، قدیم و جدید
Volvo FH16، قدیم و جدید
Volvo FMX، قدیم و جدید
Volvo VHD
Volvo VNL
Volvo VNM
Volvo VNR
Volvo VNX
Volvo VM
VOLVO N10 جدید و قدیم
VOLVO N12 جدید و قدیم
VOLVO F12 توربو و اینترکولر
بازارهای صادراتی
کامیون ولوو به بیش از 1800 فروشنده در بیش از 75 کشور صادر و فروخته می شوند.
ولوو در حال حاضر بر روی سوختهای جایگزین مانند HVO، (Bio-)DME، LNG و متان تمرکز کرده است و هچنان رو به جلو در حال حرکت است.
کامیون ولوو در فرمول یک
در فرمول یک، تیم مکلارن فرمول یک در حال حاضر از یک ناوگان کامیون پیشرفته ولوو FH با قدرت 540 اسببخار استفاده میکند که از موتور قدرتمند 12.8 لیتری ولوو تراکس D13K540 خطی 6 توربودیزل استفاده میکند.
تبلیغات کامیون ولوو
شرکت کامیون های ولوو در این سال ها تبلیغات خاص و جالبی برای کامیون های خود داشته است.
آگهی تبلیغاتی “تست زنده” یک تبلیغ تجاری 75 ثانیه ای است که در نوامبر 2013 توسط Volvo Trucks منتشر شد. ژان کلود ون دام در حال اجرای اسپلیت های ژیمناستیک روی آینه های بال بین دو کامیون در حال حرکت به سمت عقب است. این تبلیغات در یک فرودگاه متروک اسپانیا ضبط شده است. این فیلم تبلیغاتی، جوایز متعددی را از آن خود کرده است.
تبلیغ ولوو با چهره ون دام در نمای نزدیک شروع می شود که می گوید:
“من فراز و نشیب هایم را داشته ام. سهم من از جاده های پر از دست انداز و بادهای سنگین. این چیزی است که من را به آنچه امروز هستم تبدیل کرده است. اکنون اینجا در برابر شما ایستاده ام. آنچه می بینید بدنی است که در حد کمال، ساخته شده است. یک جفت پا برای سرپیچی از قوانین فیزیک و طرز فکری برای تسلط بر محکم ترین شکاف ها طراحی شده است.”
دوربین بزرگنمایی می کند و نشان می دهد که او روی آینه دو کامیون ایستاده است که هر دو به عقب در حال رانندگی هستند. کامیون سمت چپ شروع به حرکت به پهلو می کند، در حالی که ون دام اسپلیت ژیمناستیک خود را شروع می کند. دوربین به طرفین حرکت می کند و باعث می شود خورشید ناپدید شود و دوباره پشت کامیون ها ظاهر شود. موسیقی “Only Time” توسط Enya در طول تبلیغات پخش می شود، که شامل شعر “چه کسی می تواند بگوید جاده کجا می رود …” سپس در آگهی تجاری آمده است: “این آزمایش برای تست ثبات و دقت فرمان دینامیک ولوو انجام شده است. این فرمان توسط متخصصان حرفه ای در یک منطقه بسته انجام شده است.
لوازم یدکی کامیون ولوو
فروشگاه ولوو بابایی با بیش از 50 سال سابقه تخصصی در زمینه فروش لوازم یدکی کامیون های ولوو در بازار تهران شناخته شده و می توانید جهت تهیه لوازم یدکی ولوو و قطعات کامیون ولوو به صفحه فروشگاه این مجموعه مراجعه نمایید و از تخفیفات خرید اینترنتی هم بهره مند شوید:
فروشگاه لوازم یدکی کامیون ولوو
تاریخچه کامیون ولوو؛ پیشروی برای چندین دهه
داستان کامیونهای ولوو فقط در مورد فرآیند ساخت، ایجاد، توسعه و اصلاح وسایل نقلیه ما نیست. داستان جذابی وجود دارد که باید گفت.
1959 ولوو، دسته ایمنی 3 نقطه ای را اختراع کرد. ولوو به جای ثبت این اختراع، این فناوری ایمنی را به جهان ارائه شد.
1983 ولوو اولین محفظه خواب کاملا یکپارچه را معرفی کرد.
1996 ولوو VN را راه اندازی کرد و استاندارد جدیدی را برای آیرودینامیک و بهره وری سوخت تعیین کرد.
1997 اولین ایستگاه کاری کانورتیبل دینت، شهرت ولوو را برای راحتی خواب تقویت کرد.
2000 مدل Volvo VHD راه اندازی شد.
2002 ولوو VN جدید راه اندازی شد.
2005 فناوری پایداری پیشرفته ولوو (VEST) به عنوان تجهیزات استاندارد در تراکتور بزرگراه معرفی شد.
2013 مدل سنگین ولوو VNX معرفی شد.
2013 گیربکس دستی خودکار Volvo I-Shift در تمام مدل های مجهز به ولوو استاندارد شد.
2016 ولوو سوپرکامیونی را (با همکاری وزارت انرژی ایالات متحده) با نوآوری هایی در آیرودینامیک و بهره وری سوخت، با دستیابی به بهینه سازی مصرف سوخت بیش از 12 مایل بر گالن معرفی می کند.
2016 ولوو جدید D11، D13 و D13 را با موتورهای Turbo Compounding عرضه کزد.
2017 ولوو خانواده جدید VNR را معرفی کرد که برای رفع نیازهای منحصر به فرد مشتریان حمل و نقل منطقه ای طراحی شده است.
2017 ولوو خانواده جدید VNL را برای مسافرت های طولانی مدت معرفی کرد که این شامل یک تخت خواب 70 اینچی کاملاً جدید است.
2018 ولوو VNX جدید را معرفی کرد که برای ارائه عملکرد و راحتی در کارهای سنگین ساخته شده است.
2019 فرمان دینامیک ولوو در بازار آمریکای شمالی موجود است.
2020 ولوو خانواده جدید VHD را برای عملیات حرفهای و خانواده VAH را برای مشتریان خودروهای حملونقل معرفی کرد.
تاریخچه اولیه کامیون های ولوو
ولوو اولین کامیون خود را در سال 1928 ساخت، اما سال قبل از آن نیز به تولید خودرو مشغول بود. کامیون اصلی چیدمان LV 1 بود. یک موتور 2.0 لیتری چهار محفظه با قدرت 29 داشت و در همان سال اول 500 عدد از این مدل را فروختند. در حالی که اکثر کامیونهای آن زمان دارای چارچوبهای زنجیری و لاستیکهای الاستیک قوی بودند، ولوو مبتکر بود و کامیون LV دارای محور بود و تایرهای پنوماتیک داشت.
این مدل به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه ولوو انتظار داشت یک پیروزی بود و به هیچ وجه مانند کامیون های مختلف ساخته شده در دهه 20 نبود. ولوو کل خودرو را ساختاربندی کرده بود. بعد از اینکه 500 خودروی اولیه به سرعت فروخته شد، آنها نیاز داشتند تا ترتیب دومی از 500 کامیون اضافی را انجام دهند، که به عنوان سری 2 در نظر گرفته می شدند و چند تنظیمات داشتند.
ولوو اولین کامیون شش سیلندر را تولید می کند
در سال 1929، شرکت VolvoTrucks، با کامیون شش اتاقه عرضه شد و نام آن را کامیون سری 3 گذاشت. ساختار آن واقعاً نزدیک کامیون های سری 2 بود، فقط موتوری فوق العاده داشت. چرخهایی داشت که برای کار طاقتفرسا نبود. این سازمان حدود 3000 دستگاه از این کامیون ها را تولید و فروخت.
ولوو اولین کامیون سه محوره را می سازد
در طول دهه 1930، ولوو با اولین کامیون خود با سه محور که به LV64 LF معروف بود، وارد بازار شد. از استانداردهایی پیروی میکردند که تنها بارهای کوچکتری را بر روی هر محوری قرار میداد، زیرا خیابانها در دهه 30 کاملاً وحشتناک بودند.
کامیون های ولوو در دهه 1930
دهه 1930 زمانی بود که ولوو در ساخت کامیونهای به روز، بسیار بهتر عمل کرد و کامیونهای آنها از سوخت دیزل استفاده کردند. ترمزهای چوبی به ترمزهای ایمنتری از جنس فولادی تبدیل شدند.
با این تغییر مبتکرانه، ولوو به یک قدرت غالب در کشورهای شمال اروپا برای فروش و ساخت کامیون تبدیل شد و قبل از پایان دهه 30 آنها به تدریج در قلمرو کامیونهای با وزن متوسط شناخته شدند.
چیدمان LV کامیونها، امروزی تلقی میشد و به راهاندازی ولوو بهعنوان صادرکننده عمده کامیونها به کشورهای مختلف در سراسر جهان کمک کردند. در طول این مدت، ولوو به ارتقاء کامیونهای خود، ایجاد تغییرات زیرساخت، فاصله بین دو محور طولانیتر در مدلهای خاص، و لبههای بزرگتر برای بار بیش از حد در کامیونهای سبک در زمین ناهموار ادامه داد.
به ویژه LV 8 و LV9 به عنوان مدل هایی در نظر گرفته می شدند که به ولوو کمک کردند تا جایگاهی مستحکم تر در بازار کامیون داشته باشد.
علاوه بر این، این کامیونها ساختاری کارآمد داشتند و بر خلاف داشتن شکلهای معمولی عمودی یا مسطح، تنظیم میشدند. علاوه بر این، رانندگان خوشحال بودند که این کامیون ها یک رادیاتور استاندارد دارند، که در آن زمان، بسیاری از کامیون ها نداشتند. LV 8 و LV9 نیز به تدریج آماده تغییر برای انجام مجموعه ای از کارها بودند.
کامیون ولوو در دهه 1940
جنگ جهانی دوم در طول دهه 1940 باعث شد ولوو بیش از هر شرکت دیگری به سمت تولید کامیون برای نیروهای مسلح سوئد بپردازد. این رابطه با ارتش تا درازمدت به طول انجامد، زیرا به آنها اجازه می داد تا کامیون هایی با مناظر خشن بسازند.
در اواسط دهه 1940، ولوو تولید کامیونهای دستهبندی جامد سنگی را تجربه میکرد؛ کاری که آنها قبل از جنگ تقریباً آن را انجام نداده بودند. کامیون های L29 که به بازار آمد، سبکی بسیار چشمگیرتر با موتور دیزلی بودند و در سال 1946 ارائه شدند.
اولین موتور دیزلی ولوو
علاوه بر این ولوو اولین موتور دیزلی خود را در دهه 40 به نام VDA یا ولوو دیزل نوع A ساخت که یک سبک موتور پیش سوز بود. در هر صورت، حرکت در آب و هوای سرد به سختی انجام می شود، بنابراین یک فرم به روزتر در سال 1946 ارائه شد.
کامیون های ولوو در دهه 1950
تغییر ضروری بعدی ولوو در موتورهای خود در دهه 50 رخ داد، زمانی که آنها موتور VDC را تولید کردند که در مصرف سوخت بهتر بود. ولوو به عنوان یک پیشگام در استفاده از موتور توربوی شارژی بود. همچنین، ولوو در آن زمان آماده ساخت کامیون های سنگین تر و سبک تر بود.
ولوو در طول دهه 1960
کامیون ها در دهه 60 برای حمل و نقل مشهور بودند و به وسیله ای سازگار تبدیل می شدند. در آن زمان، تاکسیهای کامیون دارای چارچوبهای تعلیق الاستیک و آرامش بیشتری برای رانندگان در صندلیها بودند.
ولوو در طول دهه 1970
در دهه 1970 اصلاحات بیشتری برای کامیونها انجام شد. دو تولید مهم در دنیای کامیون ها، کامیونهای VOLVO F10 و VOLVO F12 بودند که در سال 1977 ساخته شدند. آنها از نظر ارگونومی به خوبی عمل میکردند و ایمنتر بودند و راه را برای کامیونهای چند دهه بعد باز کردند.
ولوو در طول دهه 1980 و 1990
به مرور، کامیونها ایمنتر میشدند، خروجیهای تمیزتری داشتند و به روشهای مختلف اصلاح میشدند.
ولوو از 2000 تا جدیدترین کامیون ولووی امروز
امروزه ولوو در حال پیشرفت است و در سوئد، بلژیک، آفریقای جنوبی، ایالات متحده، برزیل، استرالیا، هند، چین و روسیه و چند نقطه مختلف تولید دارد. امروزه ولوو در سراسر جهان محبوب است.
کامیون قرن بیست و یکمی ولوو به طور قابل توجهی زمینگیرتر است، همانطور که از همیشه ایمن تر و دوستانه تر است. آنها چند مدل کامیون در سراسر جهان میسازند در حالیکه تا سال 2011 بخش عمدهای از کامیونها را تنها در ایالات متحده تولید کرده بودند. گروه ولوو یک مبتکر در مونتاژ کامیون ها، حمل و نقل و تجهیزات توسعه است و سازنده اصلی موتورهای دیزل هسته سخت در سراسر جهان است.
شرکت کامیون ولوو در 19 کشور خودرو تولید میکند و آنها را در بیش از 180 بازار در سراسر جهان به فروش میرساند و هنوز گامهای مبتکرانهای در حوزه حمل و نقل برمی دارد.
معرفی انواع مدل کامیون ولوو
کامیون ولوو N10
ولوو N10 یک خودروی تجاری سنگین است. با توجه به طراحی قوی آن ثابت شد که برای کاربردهای نظامی کاملاً مناسب است. تولید در دهه 1970 آغاز شد. N10 در خدمت ارتش و نیروی هوایی سوئد بود. بیش از 1200 دستگاه از این کامیون ها به ارتش بلژیک تحویل داده شد.
ولوو NL10 در دو پیکربندی دو و سه محوره تولید شد، با این حال تنها مدل سه محوره برای نقشهای نظامی تاکتیکی مورد استفاده قرار گرفت. این کامیون سنگین در پیکربندی های 6×2، 6×4 و 6×6 موجود بود. خودرو از نظر طرح، دارای کابین سرپوش دار و فضای بار در عقب است. قسمت بار مجهز به کناره های آماده سقوط و درب عقب است. با روکش کمان و بوم پوشیده شده است. برخی از وسایل نقلیه باری مجهز به جرثقیل حمل بار هستند، برخی دیگر بدنه ون را برای خدمات پزشکی، دفاتر، تعمیر و نگهداری و … حمل می کنند. ظرفیت بار بسته به مدل آن، حدود 10 تن است. دیگر انواع تولیدی کامیون N10 شامل کامیون کمپرسی، سیستم حمل بار، تانکر و خودروی بازیابی است. مشابه ولوو N12 نیز به عنوان کامیون تراکتور موجود بود. این توسط ارتش سوئد در نقش حمل و نقل تجهیزات سنگین استفاده می شود.
کابین ولوو N10 راننده و حداقل یک مسافر را در خود جای می دهد.
کامیون N10 به موتور 9.6 لیتری توربو دیزل ولوو مجهز شده است که 275 اسب بخار قدرت دارد. ولوو N12 مشابهی با موتور دیزلی 12.1 لیتری توربوشارژ قدرتمندتر مجهز شد.
در دهه 1980 ولوو N10 با ولوو NL10 جایگزین شد. در سال 2002، ارتش بلژیک قراردادی را برای تامین 150 کامیون نظامی IVECO EuroTrakker، مجهز به سیستم حمل بار، منعقد کرد.
کامیون ولوو N12
N86 و N88 در سال 1973 با یک مدل جدید جایگزین شدند. زمانی که سبک سنتی، برای طراحی نوع جدید N رها شد. کنترل عادی در آن زمان در همه بازارها به جز آمریکای شمالی و چند بازار دیگر برای حمل و نقل بزرگراهی و در نقشهای تخصصی مختلف مانند میادین نفتی، استخراج معادن و ساخت و ساز نادر بود. پروژه 6000 ولوو تقاضای پایدار برای کامیونهای سرپوش دار را تشخیص داد و پیشنهاد اولیه آن که به طور خلاصه N89 نامیده شد، با موتور 12 لیتری 330 اسب بخاری که برای F89 در سال 1970 معرفی شد، به N12 تبدیل شد. قدرت موتور ولوو N12 به این صرت، پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل قبل خود پیدا کرد. یک جعبه سرعت شانزده داشت که در آن زمان برای هماهنگی کامل غیرمعمول بود. انواع N نیز به عنوان N7 و N10 در دسترس بودند که دارای ظرفیت سیلندر کوچکتر بود و همگی دارای توربوشارژ بودند.
برای همه، کابینهای مدرن و شگفتانگیز ساخته شده از پرسهای فولادی گالوانیزه با جعبه فیوز مدار چاپی و سیستم گرمکنی که قادر به حفظ دمای مثبت 35 درجه سانتیگراد در دمای منفی 20 است، جذاب بود. فن سه سرعته میتوانست هوای کابین را دو بار در دقیقه تغییر دهد. شیشه جلو 35% بزرگتر از تیتان بود و سایر پیشرفتها شامل فرمان برقی و شاسی کششی بود که میتوانست سرویسهای سنگین تر را جابجا کند، اما همچنان پنج کیلوگرم در هر متر سبکتر بود. ترمز هوای چهار خطی شامل ترمز دستی فنری و ترمز موتور بود، در حالی که قفل فرمان به پنجاه درجه افزایش یافته بود و یک دایره چرخشی 6.7 متری را برای شاسی دو محوره 3.8 متری ایجاد می کرد. برای 70 تا 100 تن ناخالص، محورهای کاهش توپی مشخص شد که به ولوو حداکثر پوشش انواع حمل و نقل با حداقل تعداد ممکن اجزای مختلف را می دهد.
البته، تمام مدلهای ولوو در طول سالها تکامل یافتند و در سال 1979 موفق به کسب امتیاز رادیاتور متقاطع این برند، نسخه 12 لیتری خنککننده 385 اسب بخاری در سال 1982 و طیف جدیدی از گیربکسهای هشت و دوازده سرعته قویتر در سال 1986 شدند. تولید کامیون N10 و کامیون N12 در چندین کارخانه خارج از کشور ادامه یافت.
کامیون ولوو F12
ولوو F10، F12 و F16
ولوو F10، F12 و F16 مجموعهای از کامیونهای تولید شده توسط ولوو تراکس بین سالهای 1977 تا 1993 هستند. ولوو F10 و F12 در سال 1977 با بسیاری از ویژگیهای نوآورانه در زمان خود راهاندازی شدند. ارگونومی برای راننده F16 در سال 1987 عرضه شد و قدرتمندتر بود. ولوو حدود 200000 کامیون در این سری بین سال های 1977 تا 1993 تولید کرد.
اجزای اصلی شاسی و همچنین اجزای محرکه کامیون ها، زمانی که در سال 1977 راه اندازی شد، تا حد زیادی بر اساس مواردی بود که در سال 1973 برای کامیون های سری N ولوو معرفی شد. شماره گذاری در این مدل ها حجم موتور را بر حسب لیتر نشان می دهد. توان خروجی های مختلفی ارائه شد و موتورها در طول سال ها تغییرات زیادی را پشت سر گذاشتند. همه موتورها، موتورهای دیزلی شش سیلندر توربوشارژ مستقیم ساخت خود ولوو هستند.
این سری در طول تولید خود دو ارتقاء اساسی داشت. اولین مورد در سال 1983 که شامل تغییرات اساسی در کابین بود (پنجره بزرگتر و سقف بلندتر) یک شاسی جدید با کاهش وزن و فنرهای سهموی و کابین جادار “Globetrotter” به عنوان یک آپشن ارائه شد. موتورها نیز ارتقا یافتند، اما قدرت خروجی بدون تغییر بود.
دومین ارتقا در سال 1987 و با ورود F16 قدرتمند و برخی تغییرات ظاهری انجام شد. کامیون F16 دارای یک موتور جدید شش سیلندر خط مستقیم با چهار سوپاپ در هر سیلندر و یک میل بادامک در جای بالایی بود. به طور گسترده ای برای حمل وزنه های بزرگ قطار، مانند کامیون های چوبی در اسکاندیناوی (بازاری که تا آن زمان تحت تسلط کامیون اسکانیا AB با موتور اسکانیا V8 و کامیون سیسو با موتور کامینز در فنلاند) استفاده می شد. آنها همچنین در قطارهای جاده ای استرالیا محبوب شدند.
سری F در سال 1994 با سری VOLVO FH جایگزین شد.
مدل های F و N ولوو در ایران دارای محبوبیت بالایی هستند و بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص داده اند.
باعرض سلام خسته نباشید.عزیزانی که این اطالاعات مفید را ارائه داده اند .
ممنون از حسن توجه شما